Cloud gaming na obzoru. Je na co se těšit?

30.08.2019

Už jste slyšeli o cloud gamingu? Pokud ne, nevadí. Uslyšíte. Vypadá to totiž, že společnosti jako Google, Microsoft a Nvidia budou pomocí něj soupeřit o titul krále v sektoru videoher, a klání to bude víc než zajímavé.

Co přesně je cloud gaming?

Cloud gaming nevyužívá pro renderování a zpracování grafiky lokální počítačový hardware, ale serverové farmy. Spustit hru jsou proto schopná i zařízení s jinak nedostatečnými HW specifikacemi. A nejen to - zvládnou to i na vysoké detaily a svižné FPS, to vše bez vysokých investic do nového herního počítače.

Pro hraní budete potřebovat pouze herní ovladač či jiné HID zařízení a hrát můžete třeba na telefonu, tabletu nebo televizi. Schopnost použít pro hraní libovolné zařízení představil Microsoft svým XCloudem, který umožnil připojení ovladače od Xboxu k telefonu s Androidem. Grafika sice nebyla vždy perfektní, příčinu je ale třeba hledat spíše ve slabém internetovém připojení.

Kdo že bude dalším následníkem videoherního trůnu?

Nvidia od roku 2015 vyvíjí GeForce Now, která je v současnosti stále v beta verzi. GeForce je založena na předplatném a nabízí zhruba 400 herních titulů. Pro hraní je třeba vlastnit beta klíč, kterých bylo omezené množství, dále Nvidia Shield, funkční počítač a samozřejmě samotnou aplikaci. Hraní je omezeno na 4 hodiny denně a bohužel nenabízí 4k obsah (pravděpodobně ne na dlouho).

Shadow nabízí live funkci virtuálního počítače, na který nahrajete libovolnou hru. Tu potom můžete pomocí aplikace hrát v rozlišení 4K na jakémkoliv jiném zařízení. Potřebovat budete stabilní internetové připojení o rychlosti 15 mb. Za vaše peníze dostanete virtuální mašinu s 12 GB pamětí, 256 GB úložného prostoru a grafickou kartu ekvivalentní modelu GTX 1080.

Google Stadia vznikl jako uzavřený beta projekt s uvedením hry Assassin's Creed Odyssey na podzim roku 2018. S plným provozem se počítá v říjnu tohoto roku. Služba bude vyžadovat zařízení s internetovým připojením a podporou Google Chrome a bude schopna spouštět hry v rozlišení 4k o rychlosti 60 fps, s plánovaným rozšířením až na 8k a 120 fps. Google Stadia bude v základní verzi zdarma, pro rozšířené funkce, obsahující vyšší rychlost streamu, přístup do knihovny s bezplatnými hrami a slevu na další vybrané tituly, si připravte zhruba 10 dolarů měsíčně. Mezi možnosti, které služba nabízí, se řadí i streamování titulů na YouTube. Diváci streamů se budou schopni ke hře přímo připojit a nahrát uloženou pozici, kterou měli před chvilkou možnost sledovat. Pokud tedy nebudete schopni porazit bosse, který vás svými úskoky připravil o několik hodin života, tak si můžete pomocí Google Stadia usnadnit práci a přenechat tuto roli jinému dobrodruhovi.

XCloud bude využívat cloudová centra Azure od Microsoftu a herní databázi Xbox Live. Výsledkem bude 3500 titulů připravených na streamování a dalších 1900, které jsou teprve ve vývoji. Veřejné testování je plánováno na konec roku a díky Azure, které pokrývá přes 140 zemí, bude pravděpodobně probíhat globálně. Služba bude kompatibilní s telefony, tablety a laptopy, podporovat bude také dotykové obrazovky nebo bezdrátové ovladače pro Xbox. S ohledem na to, že tajemný Microsoft dosud neposkytnul všechny dostupné funkce a výhody, nás nejspíš ještě nějaké to překvapení čeká. Doufejme, že pouze to příjemné.

Bez ohledu na poskytovatele mají všechny služby jedno společné - potřebu vlastnit rychlé internetové připojení. Routery Nighthawk Pro Gaming od NETGEAR jsou pro tento účel (jako) stvořené. Při hraní je důležitá každá sekunda a díky rychlosti a stabilitě, kterou vám dobrý router přinese, už nebudete muset marnit čas otravným čekáním na obnovení internetového připojení. Ve spojení s cloud gamingem tak budoucí hráče čeká excelentní uživatelský zážitek, který nebude vykoupený čekáním na Godota a investováním do herních strojů, které budou při současném technologickém tempu za pár měsíců zastaralé. Budoucnost herního průmyslu nevypadá vůbec špatně, co myslíte?